Syrie

Syrie

We zijn 3 dagen in Damascus geweest en 3 dagen in Aleppo. Echt hele mooie steden. Het gevoel van 1001 nacht/Alladin/zijderoute. Overal kleine straatjes met souks (markt, winkeltjes etc) Verder kijkt iedereen ons aan, maar de mensen zijn echt supervriendelijk.
Verder nog 2 zwitsers in Aleppo ontmoet en mee gedronken en de volgende dag met ze naar een citadel geweest. Een van die zwitsers was een man van 50 die met de motor van zwitserland naar de filipijnen ging rijden. Hij gaat daar 2 jaar over doen.
Verder brak er brand uit in een winkeltje door een kortsluiting. In de hele straat hoorde je geknetter in de draad. De brandweer kwam eraan en ook de elektricien met sirene.

Palmyra is een hele mooie stad met ruines uit het jaar 100. We zijn er om 7 uur sochtends heengegaan met de mooie zon en dat er nog geen touristen etc. zijn. Het is gewoon open, je kunt dus alles meenemen als je wilt.
We zaten midden in de woestijn in Palmyra en het was daar snikheet. Maar er was ook een oase waar de mensen hun tuintjes hebben en allemaal vruchten groeien. We werden door iedereen uitgenodigd om in hun tuin te komen kijken en hun vruchten te eten.
We eten de hele dag falafel kebab en chwarma (zoals dat hier heet) fruitshakes met kraanwaterijs. We hebben dus al aan de diarree gezeten.
We zijn gister ook naar het zieknhuis geweest voor Theo. Hij nam al antibiotia, maar hij heeft nu sterkere en hij heeft 2 spuiten in zn bil gehad.
We hebben natuurlijk goed gekeken of ze wel steriel waren. Hij is dus weer beter en net zo irritant als vroeger :) Dat ziekenhuis ook, wat een zooi.
Verder nog een kadet in de bus ontmoet die een oom had met 2 vrouwen en 22 kinderen. Dat is hier natuurlijk heel normaal. Palmyra met 50000 inwoners is geproduceerd door 6 mannen. Het is een grote familie. Dus 6 grote families.
We drinken heeeeeeeeeeeel veel thee en geen alcohol en leven heel gezond. Ook roken we veel waterpijp.

In het begin is het even wennen tussen alle vrouwen met hun hoofdoeken, maar iedereen is echt heel aardig. Ik had verwacht dat ze meer anti-westers waren, maar daar merk ik niks van.
De moskeeen zijn ook gezellig. Iedereen hangt daar een beetje rond.
Alleen een keer in de bus was er een militair die heel boos naar theo zat te kijken. Theo lacht naar hem en zegt hoi, maar hij vertrok geen spier en bleef Theo strak aankijken. Maar goed nu gaan we onderweg naar Jordanie.

Doei doei
salam wa aleikoem (Vrede zij met u)