Nepal

Jippie Nepal dus. Er lag al veel minder rotzooi op straat en alles leek schoner. En de mensen zijn ook veel aardiger en hebben veel meer humor.

We zijn naar Lumbini gereden, hier is Siddharta (Buddha) geboren. Overal monikken en kloosters. Wij hebben ook in een klooster geslapen. In een koreaans klooster. Arme Theo had zich zo verheugd op zn biertje !!! Maar dat zat er helaas niet in. Nee het was om 6 uur eten en om 6 uur ontbijten. Dat ontbijt hebben we niet gehaald. Het was wel grappig.

Volgende dag beetje rondgelopen in Lumbini en verder gereden en toen zagen we de bergen...............wow dat was mooi. Opeens uit het niks 'boem' de bergen. Maar dat waren nog niet de echt hoge bergen. We zijn naar Tansen gereden en hebben daar overnacht. Dat is een heel mooi stadje. Volgende ochtend een uurtje gewandeld om in te komen voor de trekking en toen verder gereden en het was de mooiste route tot nu toe met de motor door de bergen. En toen kwamen we dan eindelijk aan in ............POKHARA................ JIPPIE.........We zijn voor de eerst beste happy hour kroeg gestopt en zijn echt keihard gaan zuipen. De ene mojito naar de ander erin. En nog een en nog een.....Eindelijk weer eens een normale gezellige kroeg met allemaal andere westerse idioten. Veel mensen ontmoet. Toen snel eerst beste hotel gezocht en weer verder naar 'cafe Amsterdam' en baco'tjes en bier. Daarna nog om kampvuur met andere mensen verder gedronken. En heeeeeeeeeeeel veel roken. De volgende ochtend voelden we ons toch brak, maar het was wel heeel gezellig weer. Dus volgende dag hele dag in bed gehangen en tv gekeken.

We zijn 5 dagen in Pokhara gebleven om spullen te kopen voor de trekking en om de motor te verkopen. Pokhara is precies wat je nodig hebt na 7 weken india waarvan 6 op de motor. We hebben in totaal 4500 km gereden (waarvan ik er 400 heb gereden). Je hebt hier 'hearts and tears'. Dat is een bedrijfje die Enfield les geven en waar je Enfields kan kopen en kan laten verkopen. Daar hebben we onze motor heen gebracht en de volgende dag was ie weg.......Verkocht.Verder zijn er in ons hostel veel duitse geneeskundestudenten die hier stages lopen. Een meisje voelde zich laatst niet zo goed omdat ze gezien had hoe een man aan zn prostaat werd geopereerd zonder verdoving. Hij liep te krijsen als een speenvarken...... Met die duitsers hadden we nog een gluhwein feestje.

Maar goed, na 5 dagen pokhara zijn we dus eindelijk de TREKKING (Annapurna circuit) gaan doen. En wat was het mooi zeg, niet normaal (zie fotos). We hebben 11 dagen gelopen en we zijn op 5416 meter geweest. We hadden geen porter of gids en hadden ieder een rugzak van 12 kg op de rug. En wat was het koud snachts. De koudste nacht sliep ik met 2 paar sokken aan, een thermobroek, mn spijkerbroek, mn 'skibroek', een longsleef, 2 fleecetruien, mn 'skijas', handschoenen, sjaal, muts, fleeceslaapzak, normale slaapzak en een deken van hotel. Het is in je kamer dan -2 of zo. Denk maar niet dat ze hier verwarming heben en er zitten allemaal spleten en gaten in de muur. En douchen doe je ook niet zo snel. En ik heb het sowieso snel koud. Overdag is het dan wel weer warm. Dan loop je soms in je t-shirt.

De nacht voor de grote dag (als je over de pass gaat) hebben we op 4900 meter geslapen. Dit is hoger dan de Mont Blanc. We zaten die avond nog met 4 spanjaarden, 3 nederlanders, 2 amerikanen en 2 engelsen nog om de stoof tegen elkaar te zeggen hoe overdreven iedereen toch doet over die hoogteziekte. Toen we de volgende ochtend wakker werden kregen we te horen dat een van de spanjaarden snachts niet goed is geworden en zn benen en armen niet meer kon bewegen.Daarna kon ging hij out. Hij is door zn 'porter' naar beneden gedragen en met de reddingshelicopter naar het ziekenhuis gebracht. We hoorden later dat het gelukkig weer goed met hem ging. Het amerikaanse stelletje is snachts ook naar beneden gegaan omdat die zich niet goed voelden. Daarna kwam nog een stelletje van beneden die weer terug gingen omdat hij zich niet goed voelde. 2 fransen die in een groep reisden waren verzwakt door de diarree en gingen met een ezel naar boven. Hmmmm ok en toen wisten we ook even niet of we wel of niet moesten gaan. Wij hebben namelijk geen porter en ik kan Theo echt niet naar beneden tillen, maar uiteindelijk hebben we het toch gedaan en met veel hijgen en puffen (weinig zuurstof op die hoogte) zijn we erover heen gelopen. En wat waren we blij dat we weer naar beneden liepen......Je komt wel hele leuke mensen tegen onderweg. Ook van die oudere mannen (rond de 50) die de hele tijd stoned zijn. Er groeien namelijk overal wietplanten.

We zijn tot Jomsom gelopen en hebben daar de bus naar Pokhara gepakt. ZO die bus is eng. Die rijdt langs afgronden en we hebben onderweg 3 bussen in het ravijn zien liggen en 1 jeep. De jeep was vorige maand met 11 mensen naar beneden gedonderd. Hmmm ok dan.Wewaren dus weer in Pokhara en hadden weer een fijn bed en een warme douche. FIJN.

Na Pokhara naarChitwan national park geweest. Normaal heel toeristische, maar het was gelukkig laagseizoen. Hier heb je bengaalse tijgers en neushoorns en 2 soorten krokodillen, de slothbeer en nog meer.

Eerste avond kwamen we onze amerikaanse vrienden tegen en hebben we samen met hem en de hoteleigenaar gedronken om het vuur totdat de hoteleigenaar begon over hoe hij onze hoofden eraf kon choppen met een gurkha-mes....en allemaal dat soort verhalen. Hele aparte gast !!!

Volgende dag sochtends met een kano de rivier af en veel vogels gezien. Daarna zijn we 3 uur gaan lopen door het park met 2 gidsen die allebei een bamboostok in hun hand hadden. Best spannend, maar weer niet veel gezien behalve 2 soorten apen, een honingarend en neushoornsporen en hun poep..S'middags 4 uur lang met Jeep het park in. Toen hebben we heel veel herten, wildzwijnen, 2 soorten krokodillen en kingfishers gezien. Het was wel mooi en de kans dat je een tijger ziet is echt nihiel, dus daar had ik sowieso niet echt op gehoopt, maar toch jammer.

Volgende ochtend gekeken hoe de olifanten werden gewassen, daar kun je echt uren naar kijken. Daarna zijn we om het dorp gaan lopen want daar zou een rhino te zien zijn en we hebben hem gevonden !!!! Jippie, ons eerste neushoorn......Smiddags zo een olifanterit gemaakt door park en was wel grappig. Op de terugweg in de auto weer een neushoorn gezien met zn jong.

We besloten om nog een dag langer te blijven en hebben mountain bikes gehuurd en zijn naar een ander apart natuurgebied gefietst en daar hebben we zoveel gezien. Een neushoorn, heel veel herten, wildzijnen van heel dichtbij, hermelijnachtige beesten en het was heel mooi gebied. Daarna naar ‘Elephant breeding center' geweest en daar was eerste tweeling geboren in gevangenschap (ze waren 2 jaar oud).

Volgende dag naar Kathmandu. We hadden van veel mensen gehoord dat het een vieze stad is en niet de moeite waard, maar wij vonden het echt een hele leuke stad en konden er helaas maar een dag blijven en hebben dus een beetje rondgelopen want volgende dag ging ons vliegtuig naar Bangkok..............We hadden wel zin in zon en zee...........